Zo vind je de beste content schrijvers voor je website

Content is king! Het belangrijkste middel om via het internet klanten te werven is goede content. Hoewel content een breed begrip is (ook sociale media zoals foto’s op Instagram en video’s op Youtube vallen hieronder) is een website nog steeds je voornaamste visitekaartje online. Het is dus noodzakelijk je website van duidelijke en informatieve tekst te voorzien. Maar niet alleen dat: alle tekst op het internet moet tegenwoordig geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Doe je dit niet, dan zal men je niet kunnen vinden ook al heb je nog zo’n prachtige website. Content moet ook duidelijk, relevant en recent zijn. Je moet een idee hebben op wat voor vragen bezoekers een antwoord proberen te vinden, en in het ideale geval moet de tekst regelmatig bijgewerkt worden zodat het actueel blijft.

 

Hoe vind je schrijvers die al deze doelstellingen kunnen bereiken en bovendien geen taalfouten maken en die ook nog eens een professionele werkhouding hebben?

 

Freelance marktplaatsen

Er is een overdaad aan freelance schrijvers op online marktplaatsen. Vaak zijn dit freelancers die part-time en op afstand willen werken. Laat je dus niet afschrikken door het feit dat ze geen vaste full-time baan hebben. Gerenommeerde sites zoals Upwork , Freelance.nl en Offerti bieden een groot aantal tekstschrijvers. Sommige sites, zoals Upwork, verzorgen bovendien veilige betalingen. Deze site is wel in het Engels maar je kunt eenvoudig zoeken op Nederlandstalige schrijvers.

 voorheen odesk en elance

LinkedIn

LinkedIn is nog steeds een van de beste manieren om kandidaten voor vacatures te vinden. Zoek op ‘content writer’ of ‘content schrijver’ en filter de resultaten op locatie en/of andere kenmerken om iemand te vinden die je aanstaat. Dankzij de LinkedIn reviews en vorige werkervaringen kun je een goed indruk krijgen van de kwaliteit van de producten en werkethos van de persoon. Op deze wijze hebben wijzelf Swaanscommunicatie.nl ontdekt. Drie jaar later werken we nog steeds graag samen met deze partij. Uit eigen ervaring kunnen we dus aangeven dat LinkedIn een uitstekend kanaal kan zijn om een goede content partij te vinden.

 

In directe kring

Als de hoeveelheid werk beperkt is, denk dan eens aan de werknemers die al in het bedrijf werken. Misschien is een van accountants goed in het schrijven van een blog en kan een van de receptionistes Facebook en Twitter vragen beantwoorden. Het is het proberen waard rond te vragen; bijkomend voordeel is dat collega’s het bedrijf al kennen en wellicht interessante inzichten kunnen verschaffen.

Behalve op het werk kun je ook je persoonlijke kring nagaan: misschien heb je een buurmeisje of een neef die altijd van die leuke commentaren schrijft op nieuwsartikelen.

 

Publiceer de vacature

Als de nood niet zo hoog is en je kunt het je veroorloven een meer passieve wervingsmethode te gebruiken, publiceer dan een vacature. Geef een korte omschrijving van de werkzaamheden en de ideale kandidaat en deel het op Facebook of LinkedIn. Vergeet ook niet de vacature op je website te plaatsen, bijvoorbeeld in de Over Ons sectie of in een aparte carrière menu-optie.